uchwała Nr XII/62/04
uchwała nr XII/62/04
rady gminy grodzisk
28 czerwca 2004 r.
w sprawie zasad przyznawania dotacji budżetowych podmiotom nie zaliczanym do sektora finansów publicznych i nie działających w celu osiągnięcia zysku, sposobu rozliczania tych dotacji oraz kontroli.
Na podstawie art. 118 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz. U. z 2003 r. Nr 15, poz. 148, zm. Nr 45, poz. 391, Nr 65, poz. 594, Nr 166, poz. 1611; Nr 189, poz. 1851 z 2004 r. Nr 19, poz. 177) w związku z art. 23 ust. 2 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. Przepisy wprowadzające ustawę o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. Nr 96, poz. 874; Nr 202, poz. 1956 i poz. 1958; Nr 228, poz. 2262) uchwala się, co następuje:
Uchwała określa tryb postępowania o udzielenie dotacji, sposób jej rozliczenia oraz sposób kontroli wykonywania zleconego zadania przez podmioty niezaliczone do sektora finansów publicznych i niedziałających w celu osiągnięcia zysku w związku z wykonywaniem innych zadań publicznych niż określone w ustawie z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie.
1. Środli finansowe z budżetu gminy mogą być przeznaczone w formie dotacji na sfinansowanie lub dofinansowanie powierzonych do realizacji zadań publicznych.
Decyzje w sprawie przyznawania podmiotom, o których mowa w § 1 dotacji z budżetu gminy na realizację zadań publicznych podejmuje Rada Gminy na wniosek Wójta Gminy.
1. Podmioty ubiegające się o dotację zobowiązane są do złożenia wniosku zawierającego założenia merytoryczne zadania.
Do wniosku może być dołączony na żądanie Wójta Gminy szczegółowy kosztorys wraz z informacją o innych źródłach jego finansowania oraz inne niezbędne dokumenty do prawidłowego rozpatrzenia wniosku, a w szczególności wyciąg z odpowiedniego rejestru, referencje.
Wnioski podlegają analizie przez właściwe merytoryczne referaty Urzędu Gminy w Grodzisku.
Organy rozpatrujące wniosek o przyznanie dotacji winny kierować się przede wszystkim:
oceną merytoryczną zadania,
kosztem i terminowością realizacji zadania,
oceną dotychczasowej współpracy, opiniami i referencjami udzielonymi przez organy administracji samorządowej i rządowej,
wiarygodnością finansową, w tym zakresem finansowania zadania z innych źródeł.
Wnioski, które nie spełniają wymogów określonych w ust. 1 lub 2 nie będą uwzględnione.
1. Środki przekazywane będą poszczególnym podmiotom na podstawie umów, które powinny określić w szczególności:
szczegółowy opis zadania i termin jego wykonania,
wielkość dotacji i tryb przekazywania (płatności),
tryb kontroli wykonania zadania,
sposób rozliczenia otrzymanej dotacji i zasady zwrotu nie wykorzystanej części dotacji,
tryb rozwiązywania umowy.
Umowa wymaga kontrasygnaty Skarbnika Gminy.
Sposób wykorzystania przyznanej dotacji podlega kontroli i ocenie Rady Gminy na zasadach i terminach przewidzianych do rozpatrzenia sprawozdania z realizacji budżetu w zakresie:
gospodarności i rzetelności w sposobie wydatkowania środków otrzymanych z budżetu gminy,
zgodności wydatkowania dotacji z celem, na który została przyznana.
Kontrolę bieżącą sprawować będą właściwe merytorycznie referaty urzędu.
Stwierdzenie przez Wójta Gminy niewłaściwego (niezgodnego z umową wykorzystania dotacji skutkować będzie wstrzymaniem dotacji, rozwiązaniem umowy, żądaniem zwrotu przekazania i niewłaściwie wykorzystanych środków.
Podjęcie działań, o których mowa w § 4 pkt 5 może nastąpić po przeprowadzeniu kontroli przez referat lub osoby merytorycznie odpowiedzialne i przedstawieniu zaleceń pokontrolnych wynikających z ustaleń kontroli wraz z wezwaniem do ich realizacji we wskazanym terminie. Ostateczny termin podjęcia działań określa się na 14 dni od dnia otrzymania wezwania.
Umowa może być rozwiązana przez przedmiot realizujący zadanie jeżeli Wójt Gminy nie wywiązuje się z zobowiązania przekazania w terminie określonych w umowie środków - po wezwaniu w dodatkowym terminie 14 dni. Rozwiązanie umowy przez podmiot nie zwalnia Gminy od przekazania dotacji za wykonane i powierzone umową do realizacji zadanie.
W przypadku stwierdzenia wykorzystania dotacji niezgodnie z celem i zasadami określonymi w umowie podmiot realizujący zadanie traci prawo ubiegania się o dotację z budżetu gminy przez kolejne trzy lata.
1. W celu zapewnienia jawności postępowania o udzielenie dotacji i jej rozliczenie Wójt Gminy do 30 stycznia następnego roku na tablicy ogłoszeń Urzedu Gminy ogłasza informację o rozliczeniach składanych przez poszczególne podmioty.
Informację przedstawia się w formie wykazu zawierającego:
nazwę podmiotu otrzymującego dotację,
określenie zadania,
wnioskowana i przyznaną kwotę dotacji,
fakt złożenia rozliczenia wraz z decyzja Wójta Gminy o jego przyjęciu lub zakwestionowaniu.
Traci moc uchwała Nr VII/43/99 Rady Gminy w Grodzisku z dnia 29 września 1999 r. w sprawie trybu postępowania o udzielenie dotacji z budżetu gminy podmiotom nie zaliczonym do sektora finansów publicznych i nie działającym w celu osiągnięcia zysku, sposobu jej rozliczenia oraz kontroli.
Wykonanie uchwały powierza się Wójtowi Gminy.
Uchwała wchodzi w życie po upływie czternastu dni od daty ogłoszenia w Dzienniku Urzędowym Województwa Podlaskiego.
Przewodniczący Rady Gminy
Stanisław Bolewski
04-06-25 1:07
Metryka strony